Hur en webbyrå kan skilja sig från mängden

I de allra flesta branscherna hårdnar konkurrensen hela tiden. Antigen pressas priserna nedåt eller så blir det svårare att behålla och skaffa nya kunder på grund av att antalet aktörer hela tiden ökar. Den här texten beskriver ett antal sätt att skilja sig från mängden för att öka sin konkurrenskraft.

En del branscher har större sannolikhet att kunna konkurrera med hårda värden och andra handlar mer om de mjuka faktorerna. Vårt exempel är en webbyrå som både kan använda sig av hårda värden som kunskap och kompetens och mjuka värden som kundupplevelse och service.

Unik nisch

Som webbyrå kan man positionera sig mot ett speciellt område och visa på att man är absolut bäst i det segmentet. Det kan handla om att vara i särklass bäst på att utveckla inom en viss e-handelsplattform eller att ha långtgående erfarenhet av en specifik bransch.

Kundupplevelse

Det finns en rad mjuka värden en byrå kan konkurrera med och en av dem är kundupplevelsen. Om man ser till att varje kundmöte och varje kontakt med kunderna blir en unik upplevelse kan man sticka ut från mängden den vägen. Några sätt att påverka kundupplevelsen är:

  • Kontor och arbetsmiljö
  • Ovanliga offerter och presentationer
  • Unik klädsel och stil
  • Insikter och förståelse för kundens bransch

Kontor

Google är omtalade för sin unika kontorsmiljö som man skulle kunna leva i på heltid. Även en lokal webbyrå i Stockholm eller Småland kan skilja sig från mängden med ett kontor som får folk att höja på ögonbrynen.