Idag finns det många olika varianter av företag som erbjuder tjänster inom digitalisering. Reklambyrån har i många fall skiftat form och på marknaden kommer allt fler företag som kallar sig datadrivna. Här ska vi försöka förklara vad en webbyrå som är datadriven gör för något.
Utgå från kunden
Precis som vilken webbyrå som helst vill den datadrivna byrån utgå från kunderna och deras utmaningar. Om de till exempel arbetar med en e-handel som kund kommer de först mejsla ut vad målsättningen är för en webbyrå göteborg, varför man vill nå dit och vilken budget man har för att lyckas på vägen.
Testa och testa igen
Det vanligaste man gör inom marknadsföring är att testa olika saker. Man skapar två annonser som är ganska lika, byter ut några ord och en bild i den ena, kör båda samtidigt och utvärderar resultatet. Den datadrivna byrån har gjort detta till religion genom att samla in data från kampanjer som sen ska ligga till grund för besluten.
Datadriven – försäljningsinriktad
En webbyrå kan i många fall hjälpa kunder med hemsidor, e-handelsplattformar, integrera betallösningar och mycket annat. Det den datadrivna byrån egentligen menar är att de använder sig av data för att fatta bra beslut som ska öka kundens försäljning.
Datadrivna annonsköp
Den webbyrå som inte positionerar sig som datadriven kanske inte har digitala annonsköp som en del i sitt kunderbjudande. Den som arbetar datadrivet däremot kommer framför allt arbeta med annonsering. Det är i annonskampanjer man samlar in stora mängder data som sen kan analyseras för att fatta nya beslut. De nya besluten ska sen i sin tur generera mer intäkter per investerad krona i annonsköp.
Datadrivet som inte är annonser
Ett annat sätt att arbeta med data som underlag för beslut är att studera besökarna på en hemsida. Genom att analysera hur besökare agerar på varje undersida på webbplatsen ska man kunna förstå vad som påverkar kundernas beteende. På det sättet kan man sen öka antalet som anmäler sig till nyhetsbrev, andelen som slutför köp i kassan eller antalet personer som går från landningssidan in i webbutiken.
En icke datadriven byrå
Det är svårt att säga om det finns någon byrå eller leverantör i den digitala sfären som arbetar utan att ta hänsyn till data. Det låter märkligt att inte använda sig av sökordsanalyser, statistik över köp och besök på webbplatsen när man hjälper någon med den typen av tjänster. Största skillnaderna verkar vara att den som betonar dataanalys lyfter fram detta som deras väg till framgång.